Ilmanlaatuun keskittyvä startup tuomarina koulutusalan hackathonissa

Suomalainen koulutus on jo pitkään nostettu maailman huipulle, jopa kärkisijalle muutamana vuonna. Sitä kehitetään edelleen ja viimeisin trendi on osallistaa opiskelijat ratkomaan heitä ympäröiviä ongelmia, kun yritykset esittävät heille haasteita. Tuloksena syntyvät ratkaisut voivat tarjota mukana oleville yrityksille innovatiivisia ideoita, miten kehittää omia tuotteitaan.

“Hackathon-muotomme antaa opiskelijoille mahdollisuuden keskittyä valitsemaansa haasteeseen usean päivän ajan, mikä opettaa heitä toimimaan yhdessä, käyttämään luovuuttaan sekä desing-ajattelua ja “häkkäämään” kasaan innovatiivisen ratkaisun”, sanoo Juhani Koivuviita, Eduhackin pääjärjestäjä ja Eduhackin taustalla olevan Educraftor Oy Ab:n operatiivinen johtaja. “Opiskelijat eivät saa pelkästään arvokasta elämäntietoa, vaan lisäksi näkemyksiä oman opiskelu- ja urapolkunsa valitsemiseen.”

Toukokuun 17. – 19. Educraftor järjesti kolmannen Eduhack-tapahtuman, johon osallistui 11 tiimiä ja joissa oli mukana opiskelijoita Turun lukioiden lisäksi Helsingistä, Tampereelta, Vaasasta ja Huittisista. Opiskelijoilla oli käytössään uusinta teknologiaa, kuten virtuaalitodellisuus, lisätty todellisuus ja 3D-tulostus, ja heitä kannustettiin hyödyntämään teknologiaa omissa tuotoksissaan ja esityksissään.

Kolmas Eduhack keskittyi kahteen haasteeseen: paikkatieto oppimisessa ja kuudennen aallon ajattelu, jonka keskiössä on resurssiniukkuus ja älykkäät ratkaisut. Haasteen olivat asettaneet Suomen ympäristökeskus SYKE, Turun kaupungin TOP-keskuksen PaikkaOppi sekä Esri Finland.

“Kutsuimme Urbanzeen toimitusjohtajan, Aschwin van der Wouden, projektinhallinnan mentoriksi sekä tuomariston jäseneksi. Hän osallistui myös ensimmäiseen Eduhackiin ja toi mukanaan paljon energiaa ja asiantuntemusta”, lisää Koivuviita.

Eduhackin ensimmäisessä työpajassa van der Woude keskittyi auttamaan jokaista tiimiä muotoilemaan oman tavoitteensa. Tämän lisäksi käytiin läpi perusasioita projektinhallinnasta. “Koska olin kokenut ensimmäisen Eduhackin, ymmärsin, mitä tiimit tarvitsevat, joten tarjosin heille joitain perustyökaluja tiimityötä varten”, kertoo van der Woude. “Selvästi määritelty tavoite on oleellista sekä tiimille että tuotokselle, joten pitämässäni työpajassa keskityttiin vastaamaan kysymykseen “miksi”. Olin todella vaikuttunut siitä, että suurin osa tiimeistä pystyi muotoilemaan oman tavoitteensa puolessa tunnissa.”

Koko tapahtuman ajan tiimit saivat tukea useiden työpajojen ja mentorien kautta, mikä auttoi merkittävästi ratkaisujen kehittämisessä. Jotkut tiimeistä tekivät työtä yömyöhään.

Loppuseremoniassa viisi parasta tiimiä sai yhden tai useamman palkinnon. Palkinnot tulivat Eduhackin partnereilta ja niiden avulla tiimit saavat mahdollisuuden jatkaa oman ideansa kehittämistä.