Turkulainen startup yritys voittaa satelliittidatakilpailun

Viime viikolla kymmenen tiimiä osallistui Copernicus Atmoshack -kilpailuun. Tilaisuus oli Ultrahackin ja Copernicuksen järjestämä. Kilpailussa tiimien piti visualisoida Copernikuksen satelliittidataa. Ilmanlaatuun liittyvät aineistot olivat käytettävissä ja UrbanZee, turkulainen startup -yritys, voitti kilpailun kiinteistöihin keskittyvällä aineistollaan.

Kilpailuun valittiin kymmenen tiimiä kolmenkymmenenviiden joukosta. Voittopotti oli 30 000€ suuruinen ja voittajajoukkue pääsee Euroopan Copernicukusen kiihdytysohjelmaan, jossa joukkue saa tukea tuotteensa kehittämiseen. Voittaja sai suurimman potin, mutta myös muut joukkueet saivat lohdutuspalkintoja.

”Koimme monia vaikeuksia satelliittidatan käsittelyssä, mutta onneksemme saimme paljon tukea paikalla olevilta asiantuntijoilta,” sanoo UrbanZee:n toimitusjohtaja Aschwin van der Woude. UrbanZee oli kehittänyt omaa tuotettaan ja halusi liittää olemassa olevaan aineistoon satelliittidataa. ”Idea on ollut alusta asti auttaa kiinteistöjen ostajia ja myyjiä tekemään parempia päätöksiä antamalla heille tietoa ilmanlaadusta” Aschwin totea. ” Suurin haasteemme on ilmanlaadun merkityksen esille tuominen.” Euroopassa kuolee vuosittain noin 400 000 ihmistä huonon ilmalaadun seurauksena. Ongelma on vakava, mutta harva on siitä tietoinen.”

”UrbanZeella oli paras liiketoimintasuunitelma. He käyttävät satelliittiaineistoa ja yhdistävät siihen maan tasolla oleva aineiston, joita kerätään sensoreiden avulla. Koimme että heillä oli alastaan syvä tekninen ymmärrys.” sanoi Johannes Flemming, pääilmastotieteilijä ECMWF: ssa.

Atmoshack tapahtuman järjesti UltraHack -asiantuntijaorganisaatio, joka on keskittynyt innovaation kehittämiseen järjestämällä hackathoneja ympäri maailmaa. Olen nähnyt Aschwinin kilpailevan muissa hackathoneissa ja hänet valittiin kerran jopa parhaaksi mentoriksi”, kertoo UltraHackin toimitusjohtaja Mikko Järvilehto, ”on ilo nähdä hänen menestyvän”.

Voittajajoukkueena, UrbanZee pääsee osallistumaan joulukuussa järjestettävän bootcamppiin. Copernicus Accelerator programme on kymmenen kuukauden pituinen ja luonteeltaan intensiivinen. ”Odotamme innolla kiihdytysohjelman alkua. Saame mahdollisuuden tavata muita tiimejä ympäri Eurooppa ja nähdä mitä he tekevät” Aschwin totea innolla. ”Tarvitsemme teknistä ja kaupallista apua, jotta voimme menestyä. Haluamme parantaa ilmanlaatua maailmanlaajuisesti kehittämällä taloudellisen alustan, jossa kaikki tekijät huomioidaan hierarkkisesti. Tähän haasteeseen tarvitsemme kaiken avun, mikä on saatavilla.